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개소홀 및 디조홀의 기술현황과 전망(I)
Gasohol and Diesohol: The State of the Art and Prospects(I)
HWAHAK KONGHAK, April 1980, 18(2), 65-80(16), NONE
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Abstract
심각의 도는 격증시키고 있는 "에너지 위기"는 전세계가 지나치게 편중된 석유의존적 사회, 경제구조를 추구해온 결과라고 하겠다. 석유자원의 결핍은 여러 Gasoline 및 Diesel Engine의 연료를 무엇으로 대체해야 할 것인가의 당면문제의 조속한 해결을 촉구하고 있다. 여기서 Alcohol은 수송용이한 무공해액체연료이다. Alcohol은 세계각국에서 이미 Gasoline과 Diesel의 부분적인 대체연료로서 사용되고 있다. 본 리뷰에서는 에너지 중간해결책으로서 Gasoline 및 Diesel유에 Alcohol을 혼합한 연료 즉 Gasohol과 Diesohol의 기술현황을 개관하였다. 특히 혼합연료의 물리화학적 성질 및 성능, 특성을 내연기관 연료의 관점에서 살펴보았다. 산재되어 있는 시험평가결과 및 연구내용을 종합하면 함산소혼합연료는 순탄수화물 연료와 직접대체 교환할 수 있다는 결론이 유도된다. 또한 여기서는 혼합연료의 원료인 Alcohol은 앞으로 대부분 식물자원으로부터 생산공급될 것이라는 가능성도 언급하였다. 본 리뷰는 전후편 두 부분으로 나누어서 다루고저 하며 우선 이번에 소개하는 전편에서는 주로 Gasohol에 대해서 살펴보고 다음 후편에서는 Diesohol을 주제로 하고저 한다.
The energy crisis of recent years is primarily a petroleum shortage. Thus because the depletion of world petroleum reserves can now be foreseen, a new form of portable energy will be needed to power gasoline and diesel engines. Alcohol is a portable, clean-burning form of energy that is already in limited use as a partial replacement for gasoline and diesel. The state of the art of gasohol (a blend containing, by volume, 10∼20 % anhydrous alcohol and 80∼90 % gasoline) and diesohol (a blend containing, by volume, 10 % or more anhydrous alcohol and 90 % or less diesel fuel) as conventional engine fuels is reviewed in two parts, the former in Part (I) and the latter in Part(II). Physico-chemical properties and performance characteristics of the blended fuels are discussed in conjunction with conventional engines. Alcohol gasoline blends exhibit, from one stand point, near interchangeability with, and from a different stand point, better performance characteristics than gasoline. Also, economics aspects including that of producing ethyl alcohol from biomass are discussed.