ISSN: 0304-128X ISSN: 2233-9558
Copyright © 2024 KICHE. All rights reserved

Articles & Issues

Conflict of Interest
In relation to this article, we declare that there is no conflict of interest.
articles This is an Open-Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/bync/3.0) which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Copyright © KIChE. All rights reserved.

All issues

개소홀 및 디조홀의 기술현황과 전망(I)

Gasohol and Diesohol: The State of the Art and Prospects(I)

HWAHAK KONGHAK, April 1980, 18(2), 65-80(16), NONE
downloadDownload PDF

Abstract

심각의 도는 격증시키고 있는 "에너지 위기"는 전세계가 지나치게 편중된 석유의존적 사회, 경제구조를 추구해온 결과라고 하겠다. 석유자원의 결핍은 여러 Gasoline 및 Diesel Engine의 연료를 무엇으로 대체해야 할 것인가의 당면문제의 조속한 해결을 촉구하고 있다. 여기서 Alcohol은 수송용이한 무공해액체연료이다. Alcohol은 세계각국에서 이미 Gasoline과 Diesel의 부분적인 대체연료로서 사용되고 있다. 본 리뷰에서는 에너지 중간해결책으로서 Gasoline 및 Diesel유에 Alcohol을 혼합한 연료 즉 Gasohol과 Diesohol의 기술현황을 개관하였다. 특히 혼합연료의 물리화학적 성질 및 성능, 특성을 내연기관 연료의 관점에서 살펴보았다. 산재되어 있는 시험평가결과 및 연구내용을 종합하면 함산소혼합연료는 순탄수화물 연료와 직접대체 교환할 수 있다는 결론이 유도된다. 또한 여기서는 혼합연료의 원료인 Alcohol은 앞으로 대부분 식물자원으로부터 생산공급될 것이라는 가능성도 언급하였다. 본 리뷰는 전후편 두 부분으로 나누어서 다루고저 하며 우선 이번에 소개하는 전편에서는 주로 Gasohol에 대해서 살펴보고 다음 후편에서는 Diesohol을 주제로 하고저 한다.
The energy crisis of recent years is primarily a petroleum shortage. Thus because the depletion of world petroleum reserves can now be foreseen, a new form of portable energy will be needed to power gasoline and diesel engines. Alcohol is a portable, clean-burning form of energy that is already in limited use as a partial replacement for gasoline and diesel. The state of the art of gasohol (a blend containing, by volume, 10∼20 % anhydrous alcohol and 80∼90 % gasoline) and diesohol (a blend containing, by volume, 10 % or more anhydrous alcohol and 90 % or less diesel fuel) as conventional engine fuels is reviewed in two parts, the former in Part (I) and the latter in Part(II). Physico-chemical properties and performance characteristics of the blended fuels are discussed in conjunction with conventional engines. Alcohol gasoline blends exhibit, from one stand point, near interchangeability with, and from a different stand point, better performance characteristics than gasoline. Also, economics aspects including that of producing ethyl alcohol from biomass are discussed.

Keywords

The Korean Institute of Chemical Engineers. F5, 119, Anam-ro, Seongbuk-gu, 233 Spring Street Seoul 02856, South Korea.
Phone No. +82-2-458-3078FAX No. +82-507-804-0669E-mail : kiche@kiche.or.kr

Copyright (C) KICHE.all rights reserved.

- Korean Chemical Engineering Research 상단으로