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개소홀 및 디조홀의 기술현홍과 전망
Gasohol and Diesohol: The State of the Art and Prospects(II)
HWAHAK KONGHAK, August 1980, 18(4), 203-214(12), NONE
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Abstract
심각의 도를 격증시키고 있는 에너지 위기는 전세계가 지나치게 편중된 석유의존적 사회, 경제구조를 추구해온 결과라고 하겠다.
석유자원의 결핍은 여러 개솔린 및 디이젤 기관의 연료를 무엇으로 대체해야 할 것인가의 당면문제의 조속한 해결을 촉구하고 있다. 여기서 알콜은 전세계각국에서 이미 개솔린과 디이젤의 부분적인 대체연료로서 사용되고 있다.
본 리뷰에서는 에너지 중간해결책으로서 개솔린 및 디이젤유 에 알콜을 혼합한 연료 즉 개소홀과 디조홀의 기술현황을 개관하였다. 특히 혼합연료의 물리화학적 성질 및 성능 특성을 내연기관연료의 관점에서 살펴 보았다.
산재되어 있는 시험평가 결과 및 연구내용을 종합하면 함산소혼합연료는 순탄화수소 연료와 직접 진환가능하거나 또는 내외연기관의 경미한 변경후 대체할 수 있다는 결론이 유도된다. 또한 여기서 혼합연료의 원료인 알콜이 앞으로 대부분 식물자원으로부터 생산공급될 것이라는 가능성도 언급하였다. 본 리뷰는 전후편 두 부분으로 나누어서 다루었고 전편에서는 주로 개소홀에 관하여 언급하였고 여기 후편에서는 디조홀을 주제로 하였다.
석유자원의 결핍은 여러 개솔린 및 디이젤 기관의 연료를 무엇으로 대체해야 할 것인가의 당면문제의 조속한 해결을 촉구하고 있다. 여기서 알콜은 전세계각국에서 이미 개솔린과 디이젤의 부분적인 대체연료로서 사용되고 있다.
본 리뷰에서는 에너지 중간해결책으로서 개솔린 및 디이젤유 에 알콜을 혼합한 연료 즉 개소홀과 디조홀의 기술현황을 개관하였다. 특히 혼합연료의 물리화학적 성질 및 성능 특성을 내연기관연료의 관점에서 살펴 보았다.
산재되어 있는 시험평가 결과 및 연구내용을 종합하면 함산소혼합연료는 순탄화수소 연료와 직접 진환가능하거나 또는 내외연기관의 경미한 변경후 대체할 수 있다는 결론이 유도된다. 또한 여기서 혼합연료의 원료인 알콜이 앞으로 대부분 식물자원으로부터 생산공급될 것이라는 가능성도 언급하였다. 본 리뷰는 전후편 두 부분으로 나누어서 다루었고 전편에서는 주로 개소홀에 관하여 언급하였고 여기 후편에서는 디조홀을 주제로 하였다.
The energy crisis of recent years is primarily a petroleum shortage. Thus because the depletion of world petroleum reserves can now be foreseen, a new form of portable energy will be needed to power gasoline and diesel engines. Alcohol is a portable, clean-burning form of energy that is already in limited use as a partial replacement for gasoline and diesel. The state of the art of gasohol (a blend containing, by volume, 10∼20 % anhydrous alcohol and 80∼90 % gasoline) and diesohol (a blend containing, by volume, 10 % or more anhydrous alcohol and 90 % or less diesel fuel) as conventional engine fuels is reviewed in two parts, the former in Part(I) and the letter in Part(II). Physico-chemical properties and performance characteristics of the blended fuels are discussed in conjunction with conventional engines. Alcohol-diesel blends exhibit, from one stand point, near interchangeability with, and from a different stand point, better performance characteristics than neat diesel fuels if some hardware modifications can be made. Necessity of product-oriented development work was stressed in order to arrive at "Engineered Fuel Formulations" encompassing as many different designs of engines and fuel compositions as possible. Also, economics aspects including that of producing ethyl alcohol from biomass are discussed.