ISSN: 0304-128X ISSN: 2233-9558
Copyright © 2024 KICHE. All rights reserved

Articles & Issues

Language
korean
Conflict of Interest
In relation to this article, we declare that there is no conflict of interest.
Publication history
Received December 20, 2007
Accepted June 25, 2008
articles This is an Open-Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/bync/3.0) which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Copyright © KIChE. All rights reserved.

All issues

2차원 정상상태 모델을 이용한 고분자전해질형 연료전지의 모사

Simluation of PEM Fuel Cell with 2D Steady-state Model

서울대학교 화학생물공학부, 151-742 서울시 관악구 신림동 산56-1
School of Chemical and Biological Engineering, Seoul National Universty, San 56-1, Shinlim-dong, Gwanak-gu, Seoul 151-742, Korea
chhan@snu.ac.kr
Korean Chemical Engineering Research, October 2008, 46(5), 915-921(7), NONE Epub 10 November 2008
downloadDownload PDF

Abstract

고분자전해질형 연료전지의 구조 및 구성품의 물성에 따른 성능 및 물이동 현상에 관해서 많은 연구가 진행되고 있다. 이들 연구는 대체적으로 연료 전지의 BOP(Balance of plant)를 포함하는 연료전지 시스템에 관한 연구 보다는 단위 전지 및 스택에 관한 연구에 국한되어 왔다. 연료전지의 시스템에 관한 연구들 또한 세부적인 연료전지 내부의 거동에 대해서는 고려하지 않고 있었다. 이는 연료전지의 상세 모델을 이용해 연료전지 시스템에 대해 접근하기 보다는 시스템의 성능 및 동특성에 대한 연구가 주를 이루었기 때문으로 생각된다. 본 연구에서는 연료전지 음극의 수소 배출가스를 재순환할 경우 연료전지 내부에서의 거동에 미치는 영향에 대해 2차원 정상상태 모델을 이용하여 분석해 보았다. 이를 위해 2차원 정상상태 모델을 개발하였고 이를 실험을 통해 검증하는 작업을 수행하였다. 시뮬레이션은 모델식의 수정이 자유롭도록 상용패키지를 사용하지 않고 직접 구성한 알고리즘을 통해 수행되었다. 이는 여러 하이브리드 자동차용 연료전지 시스템이 연료전지 배출가스의 재순환을 고려하고 있는 상황에서 연료전지 작동 조건에 관련된 정보를 제공할 수 있다는 의의를 가진다.
In most PEM fuel cell research, effects of cell geometry, physical properties of component such as membrane, carbon cloth, catalyst, etc. and water transport phenomena are key issues. The scope of these research was limited to single cell and stack except BOP(Balance of plant) of fuel cell. The research fouced on the fuel cell system usually neglect to consider detailed transport phenomena in the cell. The research of the fuel cell system was interested in a system performance and system dynamics. In this paper, the effect of the anode recirculation is calculated using the 2D steady-state model. For this work, 2D steady-state modeling and experiments are performed. For convenience of modifying of model equation, not commercial pakage but the in-house algorithm was used in simulation. For an vehicle industry, the analysis of the anode recirculation system helps the optimization of operating condition of the fuel cell.

References

Springer TE, Zawodzinski TA, Gottesfeld S, J. Electrochem. Soc., 138, 2334 (1991)
Nguyen PT, Berning T, Djilali N, J. Power Sources, 130(1-2), 149 (2004)
Gurau V, Liu H, Kakac S, AIChE J., 44, 11 (1998)
Um S, Wang CY, Chen CS, J. Electrochem. Soc., 147(12), 4485 (2000)
Siegel NP, Ellis MW, Nelson DJ, von Spakovsky MR, J. Power Sources, 115(1), 81 (2003)
Bird RB, Stewart WE, Lightfoot EN, Transport Phenomena, John Wiley & Sons, Inc.(1960)
Sunden B, Faghri M, Tranport Phenomena in Fuel Cells, WIT Press(2005)
Himmelblau DM, Basic Principles and Calculations in Chemical Engineering, Prentice-Hall International, Inc.(1996)
Patankar SV, Numerical Heat Transfer and Fluid Flow, Hemisphere Publishing Corporation(1980)

The Korean Institute of Chemical Engineers. F5, 119, Anam-ro, Seongbuk-gu, 233 Spring Street Seoul 02856, South Korea.
Phone No. +82-2-458-3078FAX No. +82-507-804-0669E-mail : kiche@kiche.or.kr

Copyright (C) KICHE.all rights reserved.

- Korean Chemical Engineering Research 상단으로